HomeBlogLeververvetting

Leververvetting

10 januari 2023
Leververvetting

Hoe kom je eraan en … hoe kom je er vanaf?

Misschien heb je er wel eens van gehoord, maar eigenlijk geen idee wat het nou precies is. Ik ga het je uitleggen. Een slechte leefstijl (met name weinig bewegen) maar ook de verkeerde voeding en/of overmatig alcoholgebruik zijn de boosdoeners van leververvetting. Ongezonde voeding is rijk aan slechte suikers en vetten en hierdoor slaat de lever op hol en produceert hij grote hoeveelheden vet. Dit vet wordt opgeslagen in de lever waardoor deze vervet en uiteindelijk zijn functie niet goed meer kan uitoefenen. Dan heb je dus leververvetting te pakken.

Een vijfde van de Nederlanders heeft leververvetting

Zonder het vLevercirrose en alcohol: wat je moet weten - ALCOHOLinfo.nlaak te weten heeft een vijfde van de Nederlanders te maken met deze leveraandoening. Vaak kom je er pas laat achter want de lever heeft een grote reservecapaciteit waardoor je pas in een later stadium klachten krijgt. Het zijn ook klachten waarvan je niet direct denk aan een leveraandoening, zoals misselijkheid, vermoeidheid en een jeukende huid, maar gelukkig ook wat specifiekere klachten zoals pijn rechts in de bovenbuik (hier zit je lever) en een gele huid en/of geel oogwit (dit is geelzucht). Als je geen actie onderneemt dan ontstaat er ernstige schade aan de lever: eerst leverfibrose (vorming van littekenweefsel in de lever) en later levercirrose. Je lever functioneert dan niet meer voldoende (dit heet leverfalen) en het kan zijn dat je op den duur een nieuwe lever nodig hebt…….

Het nare is dat leververvetting ook bijdraagt aan het ontwikkelen en verergeren van hart & vaatziekten, diabetes (suikerziekte) en het ontstaan van verschillende vormen van kanker. Dan ben je echt veel verder weg van huis.

Welke voeding moet je zien te vermijden?

Vaak hangt leververvetting samen overgewicht. 70% Van de mensen met overgewicht krijgt leververvetting en daarvan een deel weer leverontsteking (hepatitis). De oorzaken zijn dus slechte voeding in combinatie met weinig lichaamsbeweging. Wat is dan precies slechte voeding die je moet zien te vermijden?

  • Hoog calorisch voedsel (voedsel met snelle suikers zoals koek, chocolade, chips, friet). Het bekende rijtje….
  • Dranken die snelle suikers bevatten zoals frisdranken maar ook vruchtensappen.
  • Alcohol. Hoeveel dit is, is afhankelijk van persoon tot persoon.

Momenteel is er geen behandeling met medicijnen tegen leververvetting, maar al zou er medicatie er zijn, je wilt de symptomen toch niet alleen onderdrukken, maar de oorzaak aanpakken? Want grote kans dat als je leververvetting hebt, je ook overgewicht hebt (een te hoog BMI), je ongunstige cholesterolwaardes hebt, je een te hoge bloeddruk hebt, een te brede taille en een verhoogd glucosewaarde in het bloed (kenmerk van diabetes 2). Als je hier allemaal aan “voldoet”, dan heb je het metaboolsyndroom en dan is er echt werk aan de winkel.

Het “goede” nieuws van leververvetting is dat het omkeerbaar is, maar dan moet je er dus wel op tijd bij zijn. De oorzaak aanpakken is zo moeilijk niet want de oplossing ligt in gezonde voeding en meer bewegen. Goed nieuws toch?

Meer bewegen is een ruim begrip, maar weet dat alle beetjes helpen: of je naar een paar keer paar week fanatiek gaat sporten of elke dag een half uur gaat wandelen. Maar helaas, alleen dagelijks wat meer bewegen gaat niet voldoende helpen, je moet je voeding echt aanpassen. Dat betekent:

  • Geen hoog calorisch voedsel en fris- en vruchtendranken meer
  • Stoppen met alcohol
  • Meer gezonde vetten eten als noten, pitten, zaden, avocado en vette vis
  • Meer eiwitten als eieren, grasgevoerd vlees, kaas en zuivel en peulvruchten (als je deze goed kunt verdragen)
  • Ruim (minimaal 400 gram per dag) verse groenten en fruit (elke dag een paar stuks en variëren)
  • Kortom vers en onbewerkte voeding

Kruiden tegen leververvetting

Wat nog een mooie aanvulling is, dat zijn kruiden. Ze kunnen geen wonderen verrichten als je ongezond blijft eten, maar ze ondersteunen de lever bij het volgen van een gezond voedingspatroon.

  • Nummer 1 is dan toch zeker Mariadistel. Deze plant werkt niet alleen als antioxidant en ontstekingsremmer, maar is een echte leververzorger. De stoffen in de plant kunnen leverregenererend werken. Dat betekent dat een licht beschadigde lever weer (gedeeltelijk) zou kunnen herstellen.
  • Zoethoutwortel remt de aanmaak van vetten in de lever, waardoor de concentratie vet in de lever kan afnemen.
  • Granaatappel kan helpen om cholesterol om te zetten in galzuur, waardoor de concentratie cholesterol in de lever afneemt.
  • Kurkuma, resveratrol (o.a. in dadels, chocolade, aardbeien, blauwe bessen, druiven, tomaten, soja en pinda's) en groene thee zijn een antioxidant en werken ontstekingsremmend.

Dus…. Herken jij je in bovenstaand verhaal? Ga dan zo snel mogelijk aan de slag met het verbeteren van je levensstijl. Kan je het niet alleen, zoek dan hulp van een voedings- en/of leefstijldeskundige.

Bron: Medisch Dossier jaargang 24, editie 9, Leverpatiëntenvereniging (dr. Ger. H. Koek MUNC)

Wil jij ook meer in balans komen en ben je benieuwd welke voeding bij jouw lichaam past?
Neem contact op
© 2023 Energize Your Day