HomeBlogGezonder eten, waar begin je?

Gezonder eten, waar begin je?

24 mei 2022
Gezonder eten, waar begin je?

Gezonder eten, waar begin je?

Je wilt een aantal kilo afvallen, meer energie krijgen, minder last van rommelende darmen of een opgeblazen buik en/of een betere huid. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen wensenlijstje, maar waar begin je?

Als je in één keer je hele voedingspatroon omgooit en jezelf te veel restricties oplegt dan is het moeilijk om een nieuw en gezond voedingspatroon vol te houden. Dus probeer nieuwe, gezonde eet- en leefgewoontes stap voor stap door te voeren en ervaar het verschil. En lukt het vandaag niet helemaal zoals je had gehoopt? Morgen is er weer een nieuwe dag en dan pak je de draad gewoon weer op.

  • Elke ochtend je tong schrapen met een koperen tongschraper die zorgt dat opgehoopte afvalstoffen en bacteriën verwijderd worden en niet in je lichaam terecht komen. Al voor een paar euro koop je zo'n tondschraper.
     
  • Een half uur voor elke maaltijd twee glazen water drinken en niet drinken tijdens of direct na de maaltijd. Dit helpt je voldoende water te drinken en zorgt dat de vertering niet verstoord wordt. O ja, liever water op kamertemperatuur drinken dan heel koud water, dat is prettiger voor je lichaam.
     
  • Beweeg voor elke maaltijd (klein rondje buiten lopen, wat oefeningen doen, yoga of naar de gym, jouw keuze). Met name gewegen voor het ontbijt heeft veel effect. Je hebt namelijk tijdelijk gevast (in de nacht niet gegeten) en door nuchter te bewegen dwing je je lichaam om vetten te gaan verbranden.
     
  • Elke dag minimaal 500 gram groenten (liefst zo veel mogelijk gestoomd of in de oven, aangevuld met rauwe groenten als je deze goed kan verteren). Dit betekent dus groenten bij de lunch en bij het diner, anders haal je de 500 gram niet. Een keer een smoothie met veel groenten erdoor kan natuurlijk ook. Weeg eens een paar dagen je groenten, misschien valt het wel mee hoeveel je moet/mag eten, of niet;-)
  • Probeer geen tussendoortjes te eten zodat je lichaam de tijd heeft om de vorige maaltijd goed te verteren. In het begin zal je je wat flauwtjes voelen zo aan het eind van de middag maar probeer daar niet aan toe te geven en drink eventueel een glas water. Je lichaam is waarschijnlijk gewend om energie uit koolhudraten te halen en als die voorraad "op" is, krijg je direct een seintje. Als je lichaam hier eenmaal aan gewend is, zal je merken dat je lichaam sneller overschakelt naar vetverbranding en dit helpt insuline resistentie te voorkomen. Zorg er dan wel voor dat je voldoende eiwitten, gezonde vetten en langzame koolhydraten (bijvoorbeeld zoete aardappel, pastikaak en/of pompoen) bij de lunch eet, anders is het moeilijk vol te houden.
     
  • Alle producten met toegevoegde suikers en die bewerkt zijn, links laten liggen, dan eet je automatisch geen rommel meer. Lees ook altijd de etiketten. Producten die >5 gram suiker per 100 gram bevatten sowieso niet kopen.
     
  • Na het diner stoppen met eten, dat verstoort de vertering, je stofwisseling heeft rust nodig. Wanneer er toch gegeten wordt, kunnen de cellen in het lichaam de energie uit de voeding niet goed verwerken en kunnen de cellen door een overschot aan radicalen beschadigd rraken. Eet zeker niets meer 3 uur voordat je gaat slapen.
     
  • Eet zo veel mogelijk biologisch! In biologische producten zitten meer voedingsstoffen, ze zijn niet genetisch gemanipuleerd en er is geen gebruik gemaakt van kunstmest en synthetische bestrijdingsmiddelen.
     
  • Eet volgens je constitutie (je bloedgroep en/of Ayurvedische dosha type). Je eet dan de voedingsmiddelen die je lichaam het beste kan verteren en het zorgt dat je lichaam optimaal functioneert. Je zal merken dat klachten minder worden of zelfs verdwijnen!

En dan zijn er nog heel veel andere tips, maar deze zijn het belangrijkste om mee te beginnen en zullen wellicht al een uitdaging zijn! Maar hou vol, al na een aantal dagen ga je verschil merken en je lichaam zal je dankbaar zijn!

Behoefte aan persoonlijk advies?

Wil jij ook meer in balans komen en ben je benieuwd welke voeding bij jouw lichaam past?
Neem contact op
© 2022 Energize Your Day